Do głównych obowiązków związanych z zawodem brygadzisty należy nadzór nad wykonywaną pracą przez grupę pracowników. W przypadku segmentu budownictwa będzie on pracował głównie na placu budowy. W związku z tym stanowisko brygadzisty należy zaliczyć do stanowisk kierowniczych. Brygadzista odpowiedzialny jest za podział zadań oraz kontrolę właściwego ich wykonania. Powinien zatem w swoim wachlarzu kompetencji mieć:
- umiejętność komunikacji z ludźmi
- umiejętność zarządzania ludźmi.
Brygadzista powinien być wsparciem merytorycznym dla pracowników, którzy są mu podlegli oraz być łącznikiem pomiędzy kierownictwem firmy i pracownikami. Dlatego bardzo często nazywa się go menedżerem zespołu.
Zakres obowiązków brygadzisty:
- zarządzanie zespołem ludzi,
- sprawowanie nadzoru nad wykonywaną pracą,
- sprawowanie nadzoru nad dokumentacją,
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów BHP,
- wsparcie pracowników,
- kontrola powierzonego mienia firmy,
- współpraca z kierownictwem firmy.
Brygadzista powinien mieć min. wykształcenie średnie techniczne oraz doświadczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Bardzo często wymaga się znajomości rysunku technicznego oraz dokumentacji technicznej. Atutem będzie zapewne prawo jazdy kat. B oraz własny samochód.
W zakresie obowiązków związanych z BHP brygadzista jest zobowiązany do:
- organizacji miejsca pracy zgodnie z wszelkimi normami prawa,
- uwzględnienia bezpieczeństwa pracowników przed wypadkami w pracy oraz chorobami zawodowymi i innymi chorobami, które wynikają z indywidualnych warunków pracy,
- zapewnienia środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z wytyczonymi normami,
- kontroli egzekwowania przez pracowników przepisów BHP,
- dbania o właściwy stan pomieszczeń oraz wyposażenie techniczne.